: : kawan² yg awesome : :

Saturday, January 7, 2012

Penyeri Hati....

Sabtu? ada apa dengan hari sabtu? Panggung sabtu? tak minat...


Hari ini dapat jugak aku merehatkan diri setelah seminggu menghantar dan menemani anak ku Mia Zahrah  bersekolah, seronok tengok dia... ceria je.. mana tak nya, dengan perangai yang super duper ceria tu, mudah dia mendapat kawan.. aku?  hanya memerhatikan dari luar tingkap, mengintai telatah anak kecil ini membuatkan aku tersenyum bangga sebagai seorang Ayah.. 

" mia sayang.. papa sayang mia... lekas besar ye sayang... papa tak sabar nak ajar Mia main Squash.. leh gantikan kakak nicol david tu......"  err...


Oh my mia....

berhenti berangan..... 

Actually memang best bila ada anak ni kan.. lebih-lebih lagi anak tu baru berumur 3 ke 9 tahun.. so sweeettt.. cuma sudahkah aku bersedia? emosi? mental?


Ritu masa kenduri kawin, aku peratikan telatah kawan aku ngan anak dia.. mak datuk sporting gila bila tengok dia jadi abah. cOol .. anak dia punyalah nakal, bila anaknya buat hal, dia tetap releks... buat hal lagi. tetap cool.. " zurin, takmo main pasir, kotor...sini-sini" (lembut je intonasinya...) bukan sekali dua.. tapi berkali-kali... penyabar sey.. 


sebaliknya dihati ku,  kalau aku jadi dia, kompem wat muka garang, pastu marah " napa degil sangat ni? tak dengar cakap!" sambil memberi sedas dua cubitan..  dan kalau dah tak tahan sangat, aku pass orang rumah suh tengokkan.. sambil merungut haish haish haish...



Ha, dulu sewaktu anak buah ku kecik, aku pernah wat benda yang tak sepatutnye aku wat terhadap kanak-kanak.. aku telah mencubit vuntut dia sekuat hati.. hahhaa. erk lupa, cubit ke tumbuk .. ah tak kira.. Geram gila.. dah la nakal, pastu tak dengar cakap, dan yang paling aku menyirap, boleh lak dia melawan.. so apa lagi, hambik!!! nangis merengek pi kat mak dia. mUahaha..time tu aku rasa puas gila, lepas tu mula timbul rasa kesian. macam tak patut je  :\

Aish.. agak kurang penyabar lelaki ni.. hahha.. tu dulu..

but but, sekarang aku dah berubah.. dari pemerhatian pengalaman sekeliling, banyak yang telah aku pelajari... Kanak-kanak ni, otak mereka masih fresh/kosong, nakal, tak dengar kata, degil dan semua tu permulaan mereka untuk mempelajari  sesuatu yang baru, bermain atau di sekolah, mereka sentiasa belajar .... 

so kita sebagai orang dewasa, selagi benda yang dia buat tu tidak memudaratkan, biarkan saja.. biarkan dia berimiginasi dalam dunia kanak-kanak dia.... kita? just pantau dari jauh dan jangan jemu menyokong serta menasihati.. 

tak sah nak marah bagai... tapi berpada-pada... 

Aku baru layan cerita Real Steel (Robot tinju) yang baru keluar kat wayang ritu..tersangat menyentuh emosi.. aku  yang gagah perkasa ni pun boleh tertarik tisu tesco sambil mengelap linangan air mata ni.. haha.. cerita ni mengisahkan bagaimana keakraban seorang ayah dan anaknya yang mempunyai minat yang sama..... :)  

" Panggung sabtu "  tu pun tak setacing gini...



macam mana nak dapatkan budak ohsem cam ni ey?
kena kawin? ha, jom la kawin..... ngeee.... 

sekian...



*pix pinjam kat google

54 comments:

Za said...

yes...bestnya da ada nak, bila tgk akak mengandung asa nk mengandung jugak.kenapa kenapa kenapa?huhuhu....sbb asa dh besar kot hehehe....anak sebenarnya anugerah kn? jd....yg berlaku kat lua tu...phm2 je la.sygi anak! :D

Saddila said...

weeee . lelaki ? anak ? auwww . so sweet .

Fara E's said...

hati tisu ! ahaks ;p

meyy.lovelove said...

hopefully ko jd bapak yg xgarang ;)

umie naziera said...

haha,jom2 kawin..ngee~~~

LelakiSemalam said...

impian yang telah jadi kenyataan tetapi...

Amna.Qadeeja said...

tak nak ah kawen. lom ready. eh? :D

Tasha said...

wajib kawen dah ni...cpt carik calon cpt!

DOMU-KON said...

bila syahiroo kuar entri camnie.. mosz domu terdiam..

nape diam?

banyak sebabnya..

yang paling misz domu perasan.."wah aku dah lama tak tgok movie..."..sekian...


pesanan penaja--> jadilah bapa yang realiti. mithali lagi elok

aimi said...

kau kalo berangan mmg no 1 kn =) ahahhaha

tp aku suke baby weh... baby yg bru lahir.. slgi dy baby aku ske sgt2 =)

emy zulaiha said...

haha emy kalau jage anak buah pon cool je.haha yes! emy penyabar! yes! hahaha fine dah syok sendiri ni.kbai :P

Eyda Dania said...

ish2....cpt2 r kawen abg ak oii...nk smpai seru da 2..hehehe..=)..

suke bdak kecik yg bru nk bljr ckp..leh ajr die ckp 'kak eyda comeyy'..hahahaha

MaYa MustWany said...

elokla buang sikap lama tuh..
nanti de anak,jangan terlampau manja kan sangat,n jangan terlampau garang.biar tegas berpada2.mas 3thn pgalaman mgajar kanak2,macam2 karenah..lum cmpur ank buah 4org yang semua close.hihii~adess tiba2 rindu~

cik violet said...

jom..muahaha..best woo real steal tu..xdpt byg mcmmane ko da ade anak eh..mest ko wwe kn anak ko je ;p

CintaKhadijah said...

ni petanda ni syiroo.. haha!
bace entry ni, tetibe tingat katt anak buah.. haishhh...
rindu2.. :(

~SaL IjOu~ said...

hehe..ngn budak2 mmg kene byk sabarnya..~ =)

si robot comel said...

cepat cepatlah kahwin,hehe

mieza said...

waaa syahir x sbar benor nmpaknye ko nak kawen.
bawak2 bertenang ye.. hee

Ct Aja said...

hahahha, nampak cam 80% telah bersedia nak kawin tuuuuuuuu..... betul kan bila pndg sekeliling tgk mcm man org didik anak, msti terdetik, "mampu ke aku"...hihi

CekbOlat-bOlat said...

cepat khwin patt ! huhu..

anyway.. lembut? hmm byk2 kli tgur? sbar? grrr.. budak tu naik lemak lgi ade lah.. itu ayah yg jahat dlm diam.. knpe?

sbb die xmrah ank die.. biler dh besar? ....dot..dot..dott KAN? heheh

D'Nur Suffi Shopalista said...

teringin lettew.. hamboiii ganasnyer ko syiroo men tumbuk2 punggung budak plak.. hahahaaa..


kalu nak anak osemmm , babah n mamah kenela osemmm jugak :P




p/s : selamat menjadi bapa yg penyayang okeyh !

Syahirah Suhaili said...

amboi bkn main imejin ada anak nama mia zahra..kihkih..awal planning nama :P
i blom lg bksempatan nak tengok real steel..argghhh~~ jelesh..

misspurple said...

waaa..kwan nisa neh da readi nak jdi ayah gamaknya..HAHA nsa pon suka gak la bdak2 TAPI bila dorg buas nsa akan diam je,sbb nnt nsa ase cam nak sepak2 je sumenya -_-" *ta redi jdi mak ag" huhu

~Nana BamBam~ said...

nanti jeles si Be'ah..sebab tuan die ada anak cecomel darinyer..hahaha :P

BENA said...

mak aih . garang nye hang syahiroo . hehehe :) cop ! dulu bena pun suka cubit budak . pastu dia nages2 . konon2 buat pujuk dia . hahaah :)




#nanti kalau bena da abes guna filem . bena kongsi2 gamba gune holga ehh . hee :) rm 250 jer suma2 tu :)

::♥~naiemah_ramli~♥:: said...

waaa..pernah buat anak buah..hee..nyesal lak buat dia,sekarang dia dah tingglkan naiemah.. =(..

*moral,perlu menyayangi budak2 =)

Rtp Farra Arisha said...

love kids so damn much and never had feel playing with the clumsy kids. for sure, jika ingin anak kecil menyukai diri kita, we've to be good to them too and they'll do the same to us! ;))

Maicher said...

nampak gaya macam dah sesuai je kalau nak kawen tuh. haha

woh dah tengok cite tuh? aku pun nak tengok gak. tapi tak berpeluang lagi. dahla genre dia out from love yg aww aww tu kan. baru rasa nak tengok sket.

bukan pa, kalau hak yg love between lover ni cam dah banyak sangat.

sUe UnniE;) said...

best an laki dpt anak xyah beranak. aku takot nak beranak..hahaha

sUe UnniE;) said...

best an laki dpt anak xyah beranak. aku takot nak beranak..hahaha

budakijaupendek said...

oh mia! cute...!!!
err saya tak cubit montot la.
sy suke tampar pampers. hehe

widiea azira said...

saya pencinta budak , so sy x cubit cubit..haha terajang je kdg2..

merahitujambu said...

sy suka lelaki yang suka budak..kalau dia suka tu tanda dia penyayang..hehehe

Ungu Violet said...

kehkeh...ada bakat jadik bapak mithali nih...

pi la kawen cepat2...hihi

Cik Jannah said...

hahaha. alhamdulillah.ada niat. hehe.

nuyui a.k.a miss YUI said...

bgusla..dia mndidik dlm lembut namanya..hiih.

Hanie_Dew said...

comel betul mia ni.

aku dulu pun cam ko jgk.geram tgk budak nakal.bila mak budak tu dukung aku nyelinap kat belakang aku cubit peha dia sekuat hati.lg budak meraung.aku sengih kat blkg. hehehehe.

skrg dah kurang sikit kot. sikit.

tertarik tisu tesco tak boleh tahan. hahahaha.. "ter" eh "ter".

YOUsoF said...

Syukur sebab aku dikurniakan sifat penyayang kepada budak² macam ni, harap² aku mampu jadi ayah yang bagus satu hari nanti...



Ok berhenti berangan...

Tapi serius aku suka layan anak buah aku. Buat diaorang macam kawan, masing² selesa.

Aku suka tepuk vuntut anak buah aku sebab dia debab. hahah

Untuk Real Steel aku tak nak taip banyak, ia memang TERBAIKKK!

Aien Not Alien said...

baguslah suka kanak2....tapi ada je yang terang2 cakap tak suka sebabkan kenakalan dorang...biasalah nakal budak2 kan...


syahiroo suka...apa lagi.. p la cari "orang rumah" cepat2...hihi

My Life's Journey said...

umi pun nak de baby yg cute dan bk mcm ni .. nak jadi mama yang peyayang dan pandai mendidik anak2 :) ..amin ..yeayyyyyyyyy

Potrait Admirer said...

salam bro .. nice entri .. anak merupakan cahaya dalam keluarga .. layan budak2 buat hati turut gembira :)

dhiera said...

memang patut kena kawen ni~ hehehe

syafiqakarim said...

kalau kawen jemput.aku paham tu.
hahaha

Ninie said...

syahiroo ada gi tasek shah alam ngn anak buah boy (nephew) ek last week?

LAici KAng Ais said...

kawen, anak...ohsem :)

syakey said...

bab gedikgedik kawenn cepat aje. hahaha

cik pha said...

aiikk seru kawen dah sampai ker hehehhe jangan lupa ajak aku makan =)

cahaya cinta illahi said...

alalala syahiroo entry ni agak menyentuh hati kOt..huhu tula realize gak bende ni sbb mak ada bela anak mak sedara kire ktrg ni sedara la tp bdak tu kecik lagi umur 3 tahun , sllu gak cci cite dkt blog cci tu .. mule2 mmg sllu rse mcm nk mrh die geram la kan tp lme2 tu dah pandai kontrol yep pglmn itu kan mgjr huhu.. haa ape lagi cptlah kawen ngeeee

Juliet_iRa~" said...

ahahaah..dah kena kahwin la camni..;p

ehemmm..jgn lupa jemput..heeee

TiraPengemis said...

jiwang!!!

fathiahRAIHANA said...

suka entry ni ^^
agak tersentuh cite psal budak2 ni, hehe. ada gaya jd bapak misali dah ni tau dak?

najihah sahami said...

haha..cam sweet eh lelaki cerita sal anak...

YOUsoF said...

*Masa kau tanya aku baru tengok cerita ni aku tersengih.. ;D

Aku tengok cerita tu hujung tahun lepas.. Dah 3 kali dah aku buat entri selit gambar Real Steel. Terbaik! heheh

AzwanRamli said...

comel mia...

ce klik ce klik, 1 kali singgah 1 kali klik, kalau sejuta kali? :P thanks kawan2